Wednesday, May 10, 2006

Ahli Tarekat Kenapa Allergic Dengan Kajian Sanad

Kenapa agaknya saya membuat kesimpulan seperti yang anda baca dalam tajuk artikel ini? Berikut adalah sebab-sebabnya:


1-Kebanyakan tarekat mempromosikan tarekatnya dengan dakwaan bahawa tarekat yang mereka ada diambil turun-temurun daripada orang terdahulu sama seperti ahli hadith meriwayatkan hadith. Tetapi apabila dikaji, ternyata dakwaan mereka mengandungi beberapa maksud. Antara maksud mereka dengan sanad ialah mereka mengambilnya secara ‘ijazah’ sanad sampailah kepada pengasas tarekat tersebut. Maka sanad zikir atau sanad tarekat hanya terhenti kepada guru mereka dan bukannya sampai kepada Rasulullah SAW seperti yang disangka ketika kita mendengar perkataan ‘sanad’. Oleh sebab itu, mereka tidak suka atau allergic dengan kajian sanad seperti yang dilakukan oleh pengkaji hadith dulu dan kini.


2- Maksud kedua penggunaan sanad di kalangan ahli tarekat ialah mereka mendakwa bahawa zikir dan amalan khusus tarekat mereka benar-benar diambil daripada sahabat Rasulullah SAW. Sekiranya benar sanad itu sahih dan benar-benar terbukti amalan tarekat mereka bersumberkan daripada salah seorang sahabat Rasulullah SAW, itu tidak sama dengan amalan yang bersumberkan daripada Rasulullah SAW sendiri. Tapi ternyata setelah dikaji mengikut kajian sanad, ternyata dakwaan mereka juga tidak tepat kerana sanad yang digunakan itu tidak mencukupi syarat yang diletakkan mengikut kajian hadith. Maka sanad itu terputus atau mengandungi periwayat-periwayat yang dhaif atau tidak dikenali.

3- Satu lagi keadaan ialah mereka mempunyai sanad yang sampai kepada Rasulullah SAW yang mana sekiranya ia sahih, maka mereka memang mempunyai hujah yang kuat kerana amalan tarekat itu adalah amalan Rasulullah SAW. Malangnya setelah dikaji, ternyata sanad yang mereka bawa itu tidak sempurna dan tidak sahih. Pelik juga bila difikirkan hadith yang sahih daripada Rasulullah SAW tetapi tidak ditemui dalam buku-buku hadith terkemuka, sebaliknya ditemui dalam tarekat-tarekat tertentu yang tidak popular. (Hasil ulasan Muhaddith masa kini, Syeikh Syuaib al Arnaouth ketika penulis menuntut di Jordan).


4- Satu lagi hakikat yang menyebabkan mereka allergic dengan kajian sanad ialah kebanyakan ulama-ulama atau periwayat-periwayat daripada kalangan ahli tasawuf kadangkala tidak diterima sebagai periwayat hadith yang thiqah (dipercayai dengan maksud ingatannya baik serta akhlaknya juga baik).


5- Satu masalah lain yang menyebabkan ahli tarekat allergic dengan kajian sanad ialah mereka terpaksa menolak hadith-hadith yang pernah disebut dalam buku-buku tarekat atau pernah disebut oleh syeikh-syeikh tarekat. Disebabkan mereka terlalu menyanjung tinggi syeikh-syeikh mereka, maka mereka menjadi berat untuk menerima kajian sanad yang dibentangkan dengan hujah dan bukti. Menerima kajian sanad sebegini akan menyebabkan mereka menegur pula pendapat yang telah lama berakar umbi dalam tarekat masing-masing. Ini satu lagi masalah yang besar kerana kebanyakan tarekat mengajar pengikutnya supaya taat tanpa berbelah bahagi kepada syeikh masing-masing dan jangan menegur mereka disebabkan mereka telah sampai ke tahap yang tinggi.


6- Untuk itu kita mendapati kenyataan yang pelik dibuat oleh mereka yang terpengaruh dengan aliran tarekat dalam usaha mereka untuk menolak kajian hadith oleh para ulama hadith. Kenyataan pelik itu ialah wujudnya satu pengkajian hadith yang berbentuk ‘kasyaf’ atau ‘ilham’ dan tidak menggunakan bukti atau hujah. Inilah jalan keluar untuk mereka menggunakan hadith-hadith dhaif atau palsu sebagai hujah dalam penulisan atau ucapan. Penapisan hadith berbentuk ‘kasyaf’ menjadikan syeikh-syeikh yang tinggi maqamnya berupaya untuk mengenal pasti dan membezakan di antara hadith-hadith sahih atau tidak hanya dengan melihat lafaz hadith. ‘instinct’ atau ‘sixth sense’ mereka akan memberitahu mereka sama ada hadith-hadith itu sahih atau dhaif atau palsu. (Kalau para pembaca ingin tahu tentang kewujudan ‘penapis kasyaf’ ini, tanyalah kepada orang-orang tarekat atau bacalah muqaddimah buku ‘Kasyfu al Khafa’ oleh al ‘Ajluni. Baca juga ulasan oleh Abd. Fattah Abu Ghuddah ketika menyemak buku ‘al Mashnu’ Fi Ma’rifat al Hadith al Maudhu’ karya Ali al Qari).


7- Satu lagi masalah besar yang menjadi jalan keluar para ahli tarekat apabila bertembung dengan kajian sanad ialah ‘Yaqazhah’. Penulis berharap akan ada usaha daripada mana-mana penulis yang mampu untuk mengkhususkan satu artikel ilmiah atau satu buku khusus tentang ‘Yaqazhah’ di kalangan ahli tarekat. Fahaman ‘Yaqazhah’ ini terus mengenepikan asas-asas kajian hadith di mana mereka mendakwa bahawa syeikh mereka boleh berkomunikasi secara ‘direct’ dengan Rasulullah SAW lalu boleh menerima ijazah selawat khas atau hadith baru! Lihatlah bagaimana mereka berjaya lari daripada kajian sanad dengan dakwaan yang amat tidak berasas! Persoalan berjumpa dengan Rasulullah SAW secara jaga dan menerima pula hadith-hadith baru tidak pernah berlaku kepada para sahabat yang mulia dan hebat seperti Abu Bakr, Umar dan lain-lain lagi. Ia juga tidak pernah berlaku kepada para ulama fiqh dan hadith terkemuka seperti ulama-ulama tabi’in, imam-imam mazhab terkenal seperti Abu Hanifah, Malik, al Syafie dan Ahmad. Tetapi ia berlaku pula kepada imam-imam tarekat kesufian. Ini menunjukkan dengan jelas bahawa perkara ini adalah satu jalan keluar kerana mereka ‘allergic’ dengan kajian sanad.


Elok juga difikirkan di hujung tulisan ini (yang merupakan luahan pemikiran dan hati saya, bukannya sebuah artikel yang berformat), kenapa ada beratus-ratus tarekat kesufian di negara-negara Arab, Afrika dan Asia. Adakah semuanya mempunyai sanad yang menghasilkan pelbagai bentuk zikir dan ibadat?


Maafkan saya sekiranya ada yang tersinggung dengan hakikat yang saya nyatakan dalam tulisan ini.

No comments: